2 Ocak 2014 Perşembe
Öğretmen Gözüyle Akıllı Tahta
Akıllı tahta size bilgisayarınıza tahtadan hükmetme özgürlüğünü sağlar. Ders için hazırlanmış her türlü öğretim materyalini tahtanızda kullanabilirsiniz. Buna örnek vermem gerekirse; 1. sınıf öğretmenleri el yazısı yazmak için kılavuz çizgili el yazısı satırları olan bir sayfayı yansıtarak yazılarını öğrencilerin yanlışlık yapmadan yazabileceği şekilde yazabiliyorlar. Coğrafya konuları işlenirken Google Earth adlı program kullanılarak dünyanın her tarafı kolaylıkla uydu fotoğraflarından görüntülenebilir.

Akıllı Tahta Kullanan Tavsiyeler
Ders verirken sınıf hâkimiyetinizi kaybetmeyiniz.
Sadece bilgisayar başında kalarak öğrenciyi ihmal etmeyin.
Mümkün mertebe video, flash ve sunumlarınızı kendiniz hazırlayın.
Derse hazırlıklı gelin. Özellikle hazır sunum kullanıyorsanız sunum içerisinde geçen ifadelere dikkat edin. Sunumdaki konu ile sizin anlattığını konular arasında bağlantıyı koparmayın.
Sadece sunuma bağlı kalmayın ki öğrencileriniz size öğretmen sadece sunumu okuyor demesinler. Araya girerek bazı izah ve açıklamalar getirin.
- Derste kullandığınız sunum ile öğrencinin konu anlatımlı kitabının farklı olmasına dikkat edin. Öğrencileriniz nasıl olsa bunlar kitabımda var, demesinler.
Eğer sunumları kendiniz hazırlıyorsanız kuru bir sunumdan ziyade görselliği ön plana çıkartın. Sunumlarınızda video, flash, resim, gif, karikatür gibi materyalleri mutlaka kullanın. Sunumda kullandığınız renklere dikkat edin. Uyku verici, insanı acıktıran renklerde son derece uzak durun. Yazı rengi ile sunum taban renginin uyumlu olmasına dikkat edin.
Peki, Akıllı Tahta Yoksa!
Akıllı tahtada kullanılan birçok yazılımı tahtanız akıllı olmasa da beyaz tahtada kullanabilirsiniz.
Daha önce de belirttiğim gibi akıllı tahta basit anlamda tahtadaki bilgisayar ekran görüntüsüne interaktiflik özelliği katıyor.
Sizin tahtanız akıllı olmasa da aynı programları kullanabilirsiniz.
Kontrolleri tahtada değil de bilgisayarda yaparsınız.
Sonuç olarak: Akıllı tahta, kimsenin eline sihirli değnek vermiyor. Bilerek kullanıldığında sınıfın başarısına artı değer katacaktır. Ancak bu başarıda en önemli pay, bilgisayarı iyi bilen ve iyi kullanan, bilgisayardaki ofis programlarına (word, exel, power point), akıllı tahtanın kendi programına ve çeşitli animasyon hazırlama programlarına hâkim olan ve sıkı bir eğitim materyali arşivine sahip olan öğretmenlerin olacaktır.
Akıllı Tahtanın Eğitimdeki Yeri ve Önemi
Günümüz teknolojisi her alanda olduğu gibi eğitim sektörüne de yenilikler getirmiştir. Bilgiye ulaşmanın en kolay yolu olan teknolojik ürünler, artık okullarımızda eğitim araç ve gereçleri arasında yoğun bir şekilde yer bulmaya başlamıştır. Bir dönem tepegöz, video, televizyon, radyo gibi unsurların kullanıldığı eğitim sektöründe artık bu materyallerin yerini tartışmasız bir şekilde bilgisayarlar, projeksiyon cihazları ve akıllı tahtalar almaya başlamıştır.
Bu gelişmeler doğrultusunda akıllı tahtanın gelişiminde dünyaya bakıldığında ABD ve Japonya'daki sınıflarda akıllı tahta kullanımı yüzde 90 ve AB ülkelerinde yüzde 70'lerdedir. Türkiye de ise 7 bin civarındaki sınıfta akıllı tahta kullanılmaktadır. Ülkemizde 70 binden fazla sınıf olduğunu düşündüğümüzde akıllı tahtanın yaygınlaştırılması için daha çok yatırım gerekmektedir. Bir de derslerde kullanılacak yazılım boyutunu düşündüğümüzde kendimizi daha da zorlamamız gerektiği açıktır. Akıllı tahta; bilgisayardaki görüntünün projeksiyon cihazı yardımı ile yansıtılması şeklinde çalışıyor. Tahta üzerinde bilgisayarın bütün fonksiyonları özel kalem yardımı ile çalıştırılmaktadır. Önceden hazırlanan ders sunumları yansıtılıp üzerinde rahatlıkla işlemler yapılarak saklanabilmekte ve kaybolmadan tekrar kullanılabilmektedir. Ders sırasında kaynağa ihtiyaç duyulduğunda arama motorları vasıtası ile ihtiyaç duyulan belgeye ulaşılabilmektedir. İstenirse o gün işlenen konu okulun web sitesine aktarılarak o gün okula gelemeyen öğrencinin derslerini takip edebilmesine imkân sağlamaktadır. Görerek eğitimin daha kalıcı olduğu düşünüldüğünde akıllı sınıfların yaygınlaşmasının önemi de ortaya çıkmaktadır. Ayrıca bu teknolojiyi kullanmak için bilgisayar okuryazarlığı olmak yeterlidir.
Akıllı tahta ile ;
Öğretmen ve grup etkileşimini destekler.Öğrencileri yaratıcı düşünmeyi teşvik eder.Öğretmeni bilgisayar odaklı olmaktan kurtarır, böylelikle fiziksel olarak fikir ve eylemlerle katkıda tüm sınıf derse aktif katılabilir.Derslerin güçlü ve kalıcı etki yaratmasına yardımcı olur.
Renk , ses , sürükle-bırak etkinlikleri ile öğrencilerin derslerde
İLGİLİ
DİKKATLİ
MOTİVE olması sağlanır.
KAZANÇ sağlar ; (zaman,donanım yatırımı,laboratuar yatırımları vb)Kağıt , tebeşir , mürekkep kullanımını minimize ederek idari maliyetleri düşürür.
Sadece bir bilgisayar olan sınıflarda , akıllı tahta ile sınırlı bilgisayar kullanımını maksimize edilebilir.
Avantajları
Akıllı tahta bilgisayarın başında durmadan yazı tahtası üzerinden bilgisayarın bütün özelliklerini kullanma imkanı verir.
Bilgisayar ortamındaki her türlü görseli, eğitim materyali olarak kullanır.
Zamandan önemli ölçüde tasarruf sağlar.
Öğrencinin derse katılımını teşvik eder.
Eğitimde görselliği geniş ölçüde kullanır.
Kaliteli öğrenim sağlar.
En sıkıcı dersleri kolay ve zevkli hale getirerek öğretmene yardımcı olur.
Teknolojiyi kullanan kurum, imajını güçlendirir.
Sınıf ve okul başarı düzeyini arttırır.
Sınıf ortamında yapılamayacak deneyler interaktif olarak yapılabilir.

Öğrenci Açısından...
Yaratıcılığın ortaya çıkmasını sağlar.
Sosyal iletişimde bulunma yeteneğini geliştirir.
Her öğrenciye, kendi hızlarında ve düzeylerinde ilerleme olasılığı verir.
Kendine güveni arttırır.
Problem çözme ve dikkatini bir problem üzerine yoğunlaştırma yeteneğini geliştirir.
Öğrencinin öğrenme zamanından tasarruf sağlar.
Belgeleme, dosyalama ve belgelere başvurma alışkanlığı kazandırır.
Önceki çözümleri araştırıp, bunları yeni bir çözüm için kullanabilme yeteneğini geliştirme ve yeni çözüm bulmasını sağlar.
Matematik ve dil yeteneğini geliştirir.
Paylaşım duygusunu geliştirir.
Daha çok bilgiye ulaşma imkanı verir.
Dersler kayıt edilebildiği için kaçırılan ders veya konulara ulaşabilir.
Öğretmen Açısından...
Bilgisayar ortamındaki her türlü görseli, eğitim materyali olarak kullanır.
Zamandan önemli ölçüde tasarruf sağlar.
Öğrencinin derse katılımını teşvik eder.
Eğitimde görselliği geniş ölçüde kullanır. Kaliteli öğrenim sağlar.
En sıkıcı dersleri kolay ve zevkli hale getirerek öğretmene yardımcı olur.
Diğer...
Teknolojiyi kullanan kurum imajını güçlendirir.
Sınıf ve okul başarı düzeyini arttırır.
Sınıf ortamında yapılamayacak deneyler interaktif olarak yapılabilir.
Okullardaki kullanım oranı, Amerika Birleşik Devletleri ve Japonya gibi ülkelerde yüzde doksanlarda iken Avrupa Birliği ülkelerinde de yüzde yetmişler civarındaymış. Ülkemizde ise sadece yedi bin okulda bu teknolojiden faydalanılmaktaymış. Aslında gerçekten istenildiği takdirde, her sınıfa bu teknolojiyi getirmek mümkün. Zira bu tahtaların bir sınıfa toplam kurulum maliyeti dört bin lira civarında.
Dezavantajarı
Akıllı tahtada bilgisayar ekranının tahtaya yansıtılması için kullanılan projeksiyon aletinin açısı iyi ayarlanmadığı takdirde kullanıcı problem yaşamaktadır.
Kullanıcının gölgesinin tahta üzerine düşmesi sorun oluşturuyor. Bu nedenle kullanıcının gölgesinin ekran üzerinde az yer kaplanmasına dikkat edilmesi gerekmektedir.
- Akıllı tahtalarda, önemli sorunlardan bir diğeri de aynı anda iki kişinin tahtayı kullanamıyor olmasıdır. Bazen sınıfta aynı tahtayı paylaşan birden fazla öğrenci bir soru üzerinde çalışabilmektedir, ancak bu, şu an için akıllı tahtada mümkün değildir.
Akıllı Tahta'nın Eğitime Entegrasyonu
Eğitim ve öğretimin teknolojik gelişmelerle desteklenmesi ve güçlendirilmesi eğitimde niteliğin yükseltilmesi bakımından büyük önem taşımaktadır. Bunlardan birisi de akıllı tahta kullanımıdır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından bazı okullarda Smart Board(akıllı tahta) uygulamasına geçilmekte ve yaygınlaştırılması sağlanmaktadır.
Smart Board(akıllı tahta) bilgisayar ve projeksiyon bağlantısı ile çalışan büyük ve dokunmaya duyarlı ekrana sahip bir tahtadır. Smart Board (akıllı tahta); öğrencilerin ve öğretmenlerin bilgiyi beceriyle kullanmalarına, tekrar etmelerine, bilgiyle etkileşmelerine ve de onların öğretime karşılık vermelerine izin veren eğitici bir araç olarak tanımlanır.
Smart Board (akıllı tahta) geleneksel sınıf kaynaklarının (örneğin kara tahta, yazı tahtası, tepegöz, haritalar, resimler, sayı doğruları, kitaplar, hesap makineleri ve kaset ve video çalarlar) yerini almak için kullanılır. Önceden, biriktirmesi yıllar alacak ve onları saklamak için çok büyük bir dolap gerekecek olan kaynakların bankasına öğretmenin bir dokunuşta eriştiği yararlı bir sunu aracıdır.

Smart Board’un (Akıllı Tahta) Eğitimdeki Yeri ve Önemi
Smart Board (akıllı tahta)’un eğitimde kullanım amacı, bilgisayar ekranını dev bir ekran haline getirerek eğitime katılmak isteyen herkesi bu ekran üzerinde bir araya getirip bilgi paylaşımını sağlamaktır. Smart Board’un eğitime entegre edilmesi ders ortamına şu avantajları katmıştır;
Smart Board (akıllı tahta)’un özellikle sunumlarda kullanılmasıyla birlikte hızlı ve pratik bilgi aktarımında çok etkili ve verimli bir araç olmasıyla eğitimde önemli bir yere sahip olmuştur.
Smart Board (akıllı tahta) farklı öğrenme alanlarına hitap etmektedir.
Smart Board (akıllı tahta)’un sınıf eğitimlerinde görsellik sağlaması, öğrencilerin derse olan ilgisinde büyük artış göstermesini ve öğrencilerin dersi daha dikkatli dinlemelerini sağlamıştır.
Akıllı tahtanın görsel öğe kullanımına izin vermesi dersi daha akıcı hale getirmektedir.
Ses klipleri, video ve animasyon gösterimleri, renkler, görüntüler, perdeleme ve büyütme küçültme gibi vurgulama imkânları ile dersleri daha görsel ve daha canlı hale getirmeyi mümkün kılar.
Smart Board(akıllı tahta)’un dinamik yapısı sayesinde öğrencilerin daha aktif olmaları sağlanmaktadır. Öğrenciler akıllı tahtayla fiziksel temas kurarak birtakım işlevler gerçekleştirebilmektedirler.
Özel eğitim gereksinimi duyan öğrenciler akıllı tahta sayesinde daha iyi görebilir ve okuyabilirler. Bu durum öğrencilerin algılamalarında kolaylık sağlamaktadır.
Kullanıcı fare kullanımı yerine tahtanın yüzeyine dokunarak işlemler yapabilmektedir.
Zamandan tasarruf yapılmasını sağlamaktadır.
Smart Board(akıllı tahta)’un yukarıda bahsedilen avantajının yanında birtakım dezavantajları da bulunmaktadır. Akıllı tahtada bilgisayar ekranının tahtaya yansıtılması için kullanılan projeksiyon aletinin açısı iyi ayarlanmadığı takdirde kullanıcı problem yaşamaktadır. Kullanıcının gölgesinin tahta üzerine düşmesi sorun oluşturmaktadır. Bu nedenle kullanıcının gölgesi ekran üzerinde en az yer kaplanmasına dikkat edilmesi gerekmektedir. Bir diğer sorun ise Smart Board’u (akıllı tahta) aynı anda iki kişinin tahtayı kullanamıyor olmasıdır. Bazen sınıfta aynı tahtayı paylaşan birden fazla öğrenci bir soru üzerinde çalışabilmektedir, ancak bu, şu an için akıllı tahtada mümkün değildir.
Sınıfta Akıllı Tahta Kullanımı
İnteraktif yazı tahtası (Akıllı Tahta) her eğitim düzeyinde kullanılabilir. Ancak bizim ana ilgi alanımız ilköğretim birinci kademe sınıfları olduğu için akıllı tahtadan bu sınıflarda nasıl yararlanabiliriz? Akıllı tahtayı bu yönden ele alacağız.
Öncelikle çok çeşitli marka ve modelde akıllı tahta var. Bunların kullanım mantıkları temelde aynı olsa da ayrıntıya girildiğinde her akıllı tahtayı sınıfımızda verimli bir şekilde kullanamayız.
Bazı akıllı tahtaların televizyon kumandası büyüklüğünde ve üzerinde bir çok düğmeleri olan bir kalemi var. Bazıları yalnızca manyetik kalem ile kullanılmaktadır. Manyetik kalemleri kullanması ve koruması zordur. Manyetik kalemler yere düşürüldüğünde çabuk bozulabilmektedir. Bu da fazladan harcama yapmak anlamına geliyor.Bir iki kalem kırıldıktan sonra doğal olarak öğretmen artık çocukların eline kalem vermeyecektir. Bu tür cihazları bu yaş grubu çocuklarının kullanması zor olabilir.
Bazı akıllı tahtalar ise dokunmatiktir. Özel bir kalemi yoktur. Kaleme benzeyen her şey kalem olarak kullanılabilir.Bu akıllı tahtalarda eller, parmaklar aktif olarak kullanılabilmektedir. Yani öğrencimiz tahtaya çıktığında yazmak istediği yazıyı, çizmek istediği her ne ise parmağı ile çizip yazabilmektedir ya da içi boşaltılmış tahta kalemlerini kullanarak yazıp çizebilir. Bu özellik akıllı tahtayı öğretmen ve öğrencinin aktif kullanmasına imkan vermektedir. Kullanımı diğer akıllı tahta modellerine göre daha kolaydır. Öğrencinin bizzat kendisi de kullanabileceği için dersler daha verimli olacaktır.
Burada akıllı tahta sadece öğretmenin tekelinde olacaksa sorun yok. Her modeli kullanabiliriz. Ama öğrencileri de işin içine katmak istiyorsak bence sınıfınızda dokunmatik akıllı tahta olsun derim.

Öncelikle çok çeşitli marka ve modelde akıllı tahta var. Bunların kullanım mantıkları temelde aynı olsa da ayrıntıya girildiğinde her akıllı tahtayı sınıfımızda verimli bir şekilde kullanamayız.
Bazı akıllı tahtaların televizyon kumandası büyüklüğünde ve üzerinde bir çok düğmeleri olan bir kalemi var. Bazıları yalnızca manyetik kalem ile kullanılmaktadır. Manyetik kalemleri kullanması ve koruması zordur. Manyetik kalemler yere düşürüldüğünde çabuk bozulabilmektedir. Bu da fazladan harcama yapmak anlamına geliyor.Bir iki kalem kırıldıktan sonra doğal olarak öğretmen artık çocukların eline kalem vermeyecektir. Bu tür cihazları bu yaş grubu çocuklarının kullanması zor olabilir.
Bazı akıllı tahtalar ise dokunmatiktir. Özel bir kalemi yoktur. Kaleme benzeyen her şey kalem olarak kullanılabilir.Bu akıllı tahtalarda eller, parmaklar aktif olarak kullanılabilmektedir. Yani öğrencimiz tahtaya çıktığında yazmak istediği yazıyı, çizmek istediği her ne ise parmağı ile çizip yazabilmektedir ya da içi boşaltılmış tahta kalemlerini kullanarak yazıp çizebilir. Bu özellik akıllı tahtayı öğretmen ve öğrencinin aktif kullanmasına imkan vermektedir. Kullanımı diğer akıllı tahta modellerine göre daha kolaydır. Öğrencinin bizzat kendisi de kullanabileceği için dersler daha verimli olacaktır.
Burada akıllı tahta sadece öğretmenin tekelinde olacaksa sorun yok. Her modeli kullanabiliriz. Ama öğrencileri de işin içine katmak istiyorsak bence sınıfınızda dokunmatik akıllı tahta olsun derim.
Derslerde Akıllı Tahta Kullanımı
Bilgisayar kullanmayı bilen herkes akıllı tahtayı rahatlıkla kullanabilir. Bilgisayarın faresi yerine elinizde akıllı tahtanın kalemi bulunur ve bu kalemle Windows pencerelerini kapatıp açabilir, sağ sol tıklama yapabilir dolayısıyla istediğiniz programları çalıştırabilirsiniz. Tüm bunları bilgisayarın başına oturup yapmak zorunda değilsiniz. Akıllı tahta size bilgisayarınıza tahtadan hükmetme özgürlüğünü sağlar. Ders için hazırlanmış her türlü öğretim materyalini tahtanızda kullanabilirsiniz. Ayrıca akıllı tahta üreticilerinin hazırlamış olduğu özel yazılımlarla akıllı tahtada ders işlemek oldukça kolay. Buna örnek vermem gerekirse; 1. sınıf öğretmenleri el yazısı yazmak için kılavuz çizgili el yazısı satırları olan bir sayfayı yansıtarak yazılarını öğrencilerin yanlışlık yapmadan yazabileceği şekilde yazabiliyorlar. Aynı şekilde matematik dersinde tahtanızı öğrencilerin defterleri gibi kareli, müzik dersinde notaları yazarken de müzik defteri şeklinde düzenleyebilirsiniz. Ülkemizde “Branş Derslikleri” maalesef yaygın olmadığından dolayı her türlü araç-gereci sınıflarımızda bulundurmak zor ama akıllı tahta yazılımları sayesinde matematik öğretmenlerimiz yazılımın açı-ölçeriyle istedikleri derecedeki bir açıyı çizebilirler. Coğrafya konuları işlenirken GoogleEarth adlı program kullanılarak dünyanın her tarafı kolaylıkla uydu fotoğraflarından görüntülenebilir. Akıllı tahtanın derslerde çeşitli şekillerde kullanılabilmesi biraz da sizin yaratıcılığınıza kalıyor.
Eğitimde Kullanılan Alanlar
Günümüz teknolojisi her alanda olduğu gibi eğitim sektörüne de yenilikler getirmiştir. Bilgiye ulaşmanın en kolay yolu olan teknolojik ürünler, artık okullarımızda eğitim araç ve gereçleri arasında yoğun bir şekilde yer bulmaya başlamıştır. Bir dönem tepegöz, video, televizyon, radyo gibi unsurların kullanıldığı eğitim sektöründe artık bu materyallerin yerini tartışmasız bir şekilde bilgisayarlar, projeksiyon cihazları ve akıllı tahtalar almaya başlamıştır. Kullanılan alanlara gelince...

Eğitimde Akıllı Tahtadan şu alanlarda yararlanabiliriz;
Matematik dersinde
Fen ve Teknolojii dersinde
Sosyal Bilgiler dersinde
Yabancı Dil derslerinde
Türkçe dersinde
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde
Hayat Bilgisi dersi
Çizgi Çalışmalarında
Yazma Çalışmalarında
Görsel Bütün Materyallerde
Eğitim Cd Hazırlarken
Kısaca akıllı tahtayı eğitimin heralanında kullanmak mümkün. Akıllı tahta, sınıfta öğrencinin birden fazla duyu organına hitap edeceğinden dolayı çocuklarımızın öğrenmesini ve algılamasını hızlandıracak, neşeli ve eğlenceli bir eğitim ortamı sağlayacaktır.
AKILLI TAHTA İLE FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ
Fen ve Teknoloji dersleri içeriği gereği günlük hayatla iç içedir. Öğrenciler ders esnasında öğrendiği kavramları günlük hayatta karşılaşabileceği bir sorununu çözmede, çeşitli olayları açıklamada kullanacaklardır. Öğrencilerin dersi daha çok sevmesi, kavramları daha zevkli ve kolay öğrenebilmesi için kullanılan araç ve gereçlerin önemi büyüktür. Teknolojinin ilerlemesi ile birlikte neredeyse birçok öğrencinin evinde bilgisayar bulunmakta ve öğrenciler bilgisayar oyunlarıyla daha renkli animasyonlarla iç içe vakit geçirmektedirler. Bu durum, klasik ve teknolojinin kullanılmadığı derslerle karşılaşan öğrencilerin motivasyonun düşmesine sebep olmaktadır. Bu açıdan akıllı tahta derste bu eksikliği gidermek için önemli bir araçtır. Bu çalışma sonucunda yapılan mülakatlar sonucu öğrencilerin tamamının klasik ders işleyişi yerine akıllı tahtayı tercih ettiği görülmektedir. Akıllı tahta kullanımı öğrenci fene karşı motivasyonunu arttırmada önemli bir yere sahiptir. Birkaç çalışmaya göre akıllı tahta kullanımının bazı fen ve teknoloji dersi konusunda başarıyı arttırdığı ortaya çıkmıştır. Fen ve Teknoloji dersinde diğer konuların öğretilmesinde de kullanımının başarıyı arttıracağı düşünülmektedir. Akıllı tahta ile Fen ve Teknoloji derslerine öğrencilerin katılımı artmıştır. Ancak akıllı tahta kullanımı sırasında elektriğin kesilmesi, ekranın donması, kaleminin hassas olması gibi teknolojik sıkıntılardan dolayı problemler yaşanmaktadır. Bu tür problemlerle karşılaşılması akıllı tahta kullanımının sınırlılıklarındandır. Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımı konusunda yeterliliği başarıyı etkileyecek en önemli faktörlerdendir. Öğretmenlere verilecek seminerlerde akıllı tahtanın bilgisayar, projeksiyon ve internet üçlüsünden farklı kullanımlarının olduğu, sadece tebeşir tozundan kurtulacakları bir alternatif olmadığı vurgulanmalıdır.
AKILLI TAHTA İLE MATEMATİK DERSİ
Akıllı tahta ile ilgili görüşülen öğrencilerin çoğunun öğretimde bilgiyi görselleştirmesi, hayal gücünü etkileyerek öğrenilenlerin zihinde somutlaşmasına yardımcı olması, derslerin daha eğlenceli geçmesi gibi akıllı tahtanın olumlu özelliklerine yönelik görüş bildirdiği belirtilmiştir. Araştırmada bazı öğrencilerin akıllı tahtanın matematik hakkındaki düşüncelerini değiştirdiğini söylediği, akıllı tahtanın fen dersinde kullanımının olumlu olduğu, kavramları görselleştirmeye katkı sağladığı yönünde görüş belirten öğrencilerin de olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca akıllı tahtanın da diğer teknolojik araçlar gibi teknik problemler yaratması, dersin ortasında açılıp kapanmasının beklenmesi aynı araştırmada görüşülen öğrenciler için şikayet konusu olmuştur. Öğrencilerin akıllı tahtayı nazik bir araç olarak görmeleri nedeniyle kullanmaya korktukları belirlenmiştir. Wall, Higgins ve Smith(2005) çalışmalarında, yaşanabilecek bu tarz sorunlar ve teknik sıkıntılar konusunda üreticilerin bilinçli olması gerektiği sonucuna varmışlardır.
Akıllı Tahtanın Donanımsal Özellikleri
Akıllı tahtalar aslında beyaz tahtanın, dokunmatik bir bilgisayar ekranına çevrilmesi şeklinde algılanabilir. Standart beyaz bir tahtanın dokunmatik bir bilgisayar ekranına çevrilmesi olayı değişik teknolojilerle mümkün olmaktadır. Bu da Akıllı tahta teknolojilerini çeşitlendiren en temel ayrışımdır. Genel olarak bütün akıllı tahta teknolojileri üçlü bir yapıda kullanılır. Bilgisayar – Projeksiyon – Akıllı Tahta.

Akıllı tahta yazılımı içeren bir bilgisayar kablolu – kablosuz olarak Akıllı tahtaya bağlanır. Projeksiyon cihazı bilgisayardan aldığı görüntüleri akıllı tahta yüzeyine yansıtır. Elektronik beyin tahta yüzeyindeki dokunmayı algılar ve bu şekilde tahta yüzeyi interaktif bir bilgisayar ekranına dönüştürülmüş olur.
Üç temel Akıllı – İnteraktif – Elektronik Akıllı Tahta Teknolojisi Vardır :
1. Mekanik Teknoloji: Bu teknolojide tahta özel bir zarla kaplanır. Siz tahtaya dokunduğunuzda bu zarda hareketlenme olur. Yazılım bu hareketlenmeyi değerlendirerek sizin ne yaptığınızı algılar. Bu teknolojide tahta herhangi bir elektronik kaleme ihtiyaç duymadan elle kullanılabilir. Akıllı tahtalarda en pahalı teknoloji budur. Diğer akıllı tahtalardaki sert ve sağlam yüzey doğası gereği bunlarda yoktur, dolayısıyla sert darbelere karşı dayanıksızdırlar. Mekanik bir teknoloji olması nedeniyle seri hareketleri algılayamazlar. Daha çok iş dünyasının sunum için tercih ettiği bir teknolojidir.
2. UltraSonic ya da İnfrared Teknoloji: Ses ya da Kızılötesi dalgalarla çalışır. Elektronik bir beyin, düz beyaz bir zemin üstüne tahta yüzeyini görecek şekilde yerleştirilir ve tahtanın yüzeyi ses yada kızılötesi dalgalarla taranır. Sizin tahta üzerine yaptığınız basınç dalgalarda değişikliğe neden olacaktır. Bu şekilde hareketiniz algılanmış olur. Mimio ve Ebaim cihazları bu teknolojiyi kullanır. Yaklaşık bir kilo ağırlığında olan bu cihazlar taşınabilirdirler ve herhangi bir beyaz tahtayı akıllı tahta haline getirmekte kullanılırlar. Bu teknolojide tahtanın, emaye kaplı ve ışığı somuran bir yapıda olması dayanıklılık ve gözü yormayan bir görüntü elde etmek için önemlidir. En büyük dezavantajları 100-120 usdlik pilli ağır bir elektronik kalem kullanmalarıdır. Bu kalemler düşme gibi durumlarda kolayca bozulabilmektedirler.


Akıllı Tahta Çalışma Prensibi
Akıllı tahtanın kullanılması için gerekli olan şeyler resimde de görüldüğü gibi bilgisayar, projeksiyon, dijital kalem ve bu teknolojiye adını veren Smart Board yani akıllı tahtadır. Kablolarla bağlantılar yapıldıktan sonra bilgisayara programın yüklenmesiyle akıllı tahta kullanılabilir duruma gelir. Bu programı kullanmadan önce bir defaya mahsus olmak üzere kalemlerin kalibrasyon ayarları yapılır ve program kullanılmaya başlanır.
Akıllı tahtanın çalışma prensibini adım adım sıralarsak;
Bilgisayar ile tahta arasındaki iletişimin kurulabilmesi için kalibrasyon ayarı yapılır. Kalibrasyon doğru yapılırsa yüksek performans elde edilebilir.
Herhangi bir düz yüzeyde çalışabilir! ; Beyaz tahta, duvar, projeksiyon ekranı gibi farklı yüzeylerde çalışabilir.
Akıllı Tahta’nın dokunmatik ekran ve uzaktan ekran kontrolü seçenekleri ile çok daha verimli çalışması sağlanmıştır.
Ekran boyutları 40″ den 150 ” e kadar gerçek ve kolay kullanılabilen ölçülerde ayarlanılabilir.
Akıllı Tahta kolay kalibrasyonu ve küçük boyutlarıyla ( 420 gr.) Taşınabilir Tasarıma sahiptir. Bu yüzden farklı yerlere taşıyarak kurulumunu yapıp kullanabilirsiniz. Akıllı Tahta’nın Ters Projeksiyon Ekranı Kullanarak Arkadan Projeksiyon uygulaması ile kullanabilirsiniz.
Ekran boyutlarını 4:3 ve 16:9 ölçülerinde otomatik olarak ayarlayabilir. Her türlü yazılım ile uyumludur.
Çok fonksiyonlu kalemi ile profesyonel bir sunum cihazıdır.
Alt Resimlerde Fonksiyonel Özellikleri Gösterilmiştir.
Akıllı Tahtada Kullanılan Araçlar
Akıllı Tahta Kiti
Akıllı tahta kiti 1 kg'dan hafiftir ve varolan herhangi bir beyaz tahtaya, duvara ya da düzgün herhangi bir yüzeye monte edilebilir. Alıcınız, elektronik kaleminizi, USB ya da Bluetooth bağlantısını kullanarak bilgisayarınızdaki herşeyi kontrol edebileceğiniz bir mouse'a dönüştürür. 100" e kadar olan yüzeylerde interaktif bir çalışma ortamı yaratır. Her türlü dijital projektörle çalışır. Her türlü uygulama üzerinde not alınır. Sunumları internet üzerinden herhangi bir kişiyle, herhangi bir yer ve zamanda paylaşabilmenizi sağlar. Power Point sunumlarına entegre olabilir. eBeam ile birlikte dilediğiniz eğitim yazlımını kullanarak öğrencilerinizin derse katılımını teşvik edebilirsiniz. Bilgisayarınızı sağ tık ve sol tık fonksiyonları ile tam olarak kontrol edebilirsiniz. İnteraktif sunumlarınızı istediğiniz yere taşıyabilirsiniz. eBeam hafiflik, taşınabilirlik ve kolay kurulumla işlerinizi kolaylaştırır. Sunumlarınızı eBeam'in internet işbirliği fonksiyonları vasıtasıyla meslektaşlarınız veya müşterilerinizle paylaşabilirsiniz. Varolan dokümanlarınızı düzenleme, beyin fırtınası ve paylaşım için not defterinizin içine taşıyabilirsiniz. Uygulamalarınızı adım adım yeniden görüntüleyebilirsiniz. Öğrenme güçlüğü veya engeli olan çocukların derslere katılımını sağlayabilirsiniz.
Projeksiyon Cihazı
LCD teknolojisi ile birlikte gelişen transparan LCD üzerinde oluşan görüntünün kuvetli bir projektör ışığı ile merceklere yansıtılarak istenilen mesafedeki bir perde üzerinde görüntünün odaklaştırılarak görsellik elde etme tekniğine verilen genel addır.
Genellikle büyük şirketlerde idari kadronun eğitimi için sunumlarda kullanılsada daha sonra toplu gösterim amacı olarak yaygınlaşmış ve son kullanıcı tabir edilen ev kullanıcısının bile alabileceği kadar fiyatları makul düzeye düşmüştür.
Bilgisayar
Bilgisayar belirli komutlara göre veri işleyen ve depolayan bir makinedir.
Bilgisayarlar çok farklı biçimlerde karşımıza çıkabilirler. 20. yüzyılın ortalarındaki ilk bilgisayarlar büyük bir oda büyüklüğünde olup, günümüz bilgisayarlarından yüzlerce kat daha fazla güç tüketiyorlardı. 21. yüzyılın başına varıldığında ise bilgisayarlar bir kol saatine sığacak ve küçük bir pil ile çalışacak duruma geldiler. Toplumumuz kişisel bilgisayarı ve onun taşınabilir eşdeğeri, dizüstü bilgisayarını, bilgi çağının simgeleri olarak tanıdılar ve bilgisayarkavramıyla özdeşleştirdiler. Günümüzde çok yaygın kullanılmaktadırlar.
İstenilen yazılımı kayıt edip istenilen zamanda çalıştırabilmeleri bilgisayarları çok yönlü kılıp hesap makinelerinden ayıran ana özellikleridir. Church-Turing tezi bu çok yönlülüğün matematiksel ifadesidir ve herhangi bir bilgisayarın bir diğer bilgisayarın görevlerini yerine getirebileceğinin altını çizer. Dolayısıyla, karmaşıklıkları ne düzeyde olursa olsun, cep bilgisayarından süper bilgisayarlara kadar, bellek ve zaman kısıtı olmadığı takdirde hepsi aynı görevleri yerine getirebilirler.
Mat Beyaz Yazı Tahtası
Mat beyaz yazı tahtaları ithal çelik seramik emayeden üretilmektedir
İpek mat beyaz emaye yazı tahtası üzerine projeksiyonla görüntü yansıtabilir, boardmarker kalem ve keçeli silgi ile kullanabilirsiniz.
Parlama yapmaz, çizilmez, deforme olmaz.
Harita askılığı rayı ve klipsi sayesinde harita vb. gereçleri asmanın dışında her türlü notlarınızı ve kağıtlarınızı çok kolayca sıkıştırabilir ve çıkarabilirsiniz.
Manyetik özellik taşıması sayesinde mıknatıs ile tahta yüzeyine istediğiniz tüm görselleri rahatlıkla tutturabilirsiniz.
Kablo ve Askı Aparatı
Akıllı tahta için kullanılan kablo ve aparatları içerir.
Akıllı Tahta Nedir?
Akıllı tahta; bir program vasıtası ile yapılan bir sanal tahta uygulamasıdır.
Kalem hareketleri Bilgisayardaki Programla Projeksiyona aktarılır. Böylece tahtada yazı görüntüsü oluşur.
Tahtada yaptığınız uygulamaları sesli ve görüntülü kaydedebilirsiniz, kaydettiğiniz görüntülerden çıktı alabilirsiniz veya istediğiniz adreslere e-mail (elektronik posta) yoluyla gönderebilirsiniz. Sanal tahta ile çok geniş bir alanı kaydırmak suretiyle tahta olarak kullanabilirsiniz.
Tahtayı silmeden birçok sayfa açıp yazmaya devam edebilirsiniz. Akıllı tahta bilgisayarınızı tahta üzerinden kullanmanıza imkân sunar. Çünkü; bilgisayarınızın monitörünün görüntüsü projeksiyon vasıtası ile tahtaya yansıtılır kalem etkileşimi ile yansıyan görüntünün üzerinden bilgisayarı kontrol etme imkanı tanır.
Farklı tahta renkleri ve yazı renkleri seçenekleri ile istediğiniz renkte tahtaya istediğiniz renkte yazı yazabilirsiniz. Yazdığınız yazıyı kolayca silebilirsiniz. İnternetteki eğitim programlarını tahtadan takip edebilir ve internet sayfaları üzerinde yazı veya renklendirme uygulamaları yapabilirsiniz. Eğitim uygulamalarını interaktif olarak yapabilirsiniz.
Eğitim alanında tanımına bakacak olursak;
Öğrencilerin ve öğretmenlerin bilgiyi beceriyle kullanmalarına, tekrar etmelerine, bilgiyle etkileşmelerine ve de onların öğretime karşılık vermelerine izin veren eğitici bir araç olarak da tanımlanmaktadır. (Dill, 2008)
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)